Kalkkikangas ja tehdas

 Jokisuun jälkheen met muutima koulule, äiti sai talonmiehen toimen ja niin muutto oli tosi, mie en olis tahtonu kotoa muuttaa mihinkhään ja monet kerrat karkasin ja tahoon kothiin joskus pelkkä lakki päässä ja saaphaat jalassa.

No koulula ei ollu saunaa ja niin met olima saunakutsujen varassa kunnes isä sai puhuttua kalkkikankhaalta saunavuoron, Äkäsjokisuulla oli Paraisten kalkkivuori yhtiön sementti tehdas ja tehtaan työntekijöille oli tehty asuntoalue, kalkkikangas.

B-talo siellä oli pyykkitupa ja kaksi saunaa, kummallekin saunalle oli kaksi pukuhuonetta ja sauna-aikaa oli puolituntia ja pukuhuone kans puolituntia. Ei sen kummenpaa muistoa, joskus taisi olla limpparit juomana, tai no semmonen muisto on kun tämä oli ensimmäinen sauna missä ei päässy ulos vilvoittelehmaan niin meillä oli veljen kanssa tapana pyyhkeellä vilvoitella toisiamme, ei mitenkhään erityinen muisto mutta soma.

Tehdas, sementtitehdas ja varsinki sen korjaamo oli meille pojille hieno paikka ja varsinkin tiistain omantyönillat, korjaamon laitteet ja tilat oli henkilökunnan käytettävissä ja materiaalia sai minun muistin mukhaan ostaa ja siellä on tainnut muutama peräkärri ja muitakin tarve kampheita valmistua, autojen korjuuta ynnä muuta. Puuverstas siellä oli kans ja isänkanssa sielläkin käytiin paljon sitä en tiedä miten moni muu sitä käytti koska se oli tehdas rakennuksessa eikä korjaamon yhteydessä.

Vartiokoppi, toki tehdas alueella piti olla vartiomies, ensin vartio koppi oli niin että liikenne kulki molemmin puolin kopperoa, sitten vartiomies siirtyi vaakakopille ja hoiti samalla vaaka kirjaukset kun iltaisin ja viikonloppuisin säiliöautot hakivat sementtiä.

Joensuun Väinö ja Ollankedon Reino oli sellaisia valtiomiehiä jotka saivat minusta vakio vieraan ja välillä kun vartiomiehellä oli väsy hetki niin mie toimin sen aikaa teollisuusvartijana, eli herätin kun autoja lähestyi porttia. 

Aidattu tehdas oli tietenki, olisko ollu että portin molemmin puolin oli parikymmentä metriä aitaa. Tehtaalle oli myös kaksi muuta ajoreittiä ja sieltä pääsi vapaasti tehdas alueelle.

Tehtaalla oli myös sauna ja isän kanssa siellä käytiin aika useasti, siellä oli omanlainen ilmapiiri, tietyllä tapaa tykkäsin kun se oli karu, peltikaapit ja tietty tehdasmainen olemus.


Kommentit